När ska man börja satsa på skolan?

Tror inte någon har missat att jag jobbar som lärare, och ni som inte visste det får veta det nu. Jag trivs med jobbet och kommer inte sluta som lärare på många år. Tycker vi i sverige har en bra skola med bra lärare och bra elever. Det vi inte har i sverige är politiker som vill satsa på och göra skolan bättre.

Jag har hittills under min karriär som lärare jobbat på två skolor, men har även erfarnhet av att gå i skolan själv. Det som alla dessa skolor har gemensamt är att det alltid har saknats pengar. När det handlar om inköp av material, lärarlöner och dylikt har alltid svaret varit likadan "Vi skulle vilja göra något men det finns inga pengar". Jag undrar varför det aldrig finns pengar i de svenska skolorna. Varför har aldrig skolor råd att göra någonting. Det är inte så att vi spenderar jätte mycket pengar på ett läsår. På en skola spenderar lärarna pengar på det vi tycker är nödvändigt. Det kan vara saker som pennor, böcker, sudd och annat material som är nödvändigt för en skola. Men pengarna räcker inte ens till det. På de två skolorna jag varit på har man inte haft råd att köpa SO eller NO böcker till alla elever. Eleverna får 2 pennor per termin som ska räcka. Tänk er att du under 4 månader måste få 2 blyertspennor att räcka, det är inte så lätt som det låter.

Nu vill jag inte påstå att den ekonomiska krisen är värst på skolan. Finns säkert många andra arbetsplatser som har det värre. Men samtidigt som man på skolan får höra att det inte finns några pengar läser man i tidningen om politiker som lyfter miljonbelopp i lön varje år. Jag har alltid undrat varför en politiker måste tjäna så mycket pengar. Vad jag vet så får man som politiker väldigt mycket gratis. Alla resor som de gör är gratis, alla middagar de går på är gratis och vad jag vet så bor stadsministern gratis i en lyxvåning mitt i stan. Eller han bor inte gratis, det är vi skattebetalare som betalar hyran. Politikerna säger att det är upp till oss lärare att göra skolan bättre, men jag undrar om inte det är upp till dem. Tänk om alla politiker skulle gå ner på en lärarlön och sedan satsa de pengar som blir över på skolan och sjukvården. Skulle bli mycket pengar.

Gillar inte vår nya regering, men har fått acceptera att vi är fast med dem i tre år till. Visst den nya regeringen har gjort så vi lärare får ta av elever mobilerna och mp3 spelare som stör lektionerna. Det är om något ett steg i rätt riktning, men det behövs mer. Det behövs pengar.

Idag är det en strid om eleverna i sverige. Friskolor med bolag som sponsorer ploppar upp överallt och tar elever från kommunala skolor. Detta innebär att kommunala skolor får mindre och mindre pengar eftersom varje elev kommer med en skolpeng som är enda intäkten som en skola har. Fortsätter det såhär kommer det inte finnas några kommunala skolor kvar och då tror jag sveriges skolsystem kommer likna det som finns i USA. Bra kunskap kommer bli en klassfråga, något som moderaterna skulle älska. Så vill vi få en jämnställd skola där alla får samma möjlighet till en bra utbildning behöver de kommunala skolorna pengar. Skolan jag jobbar på kommer med stor sannolikhet att bryta sig fri från kommunen och bli en friskola. Anledningen

Som jag sa tycker jag att vi har en bra skola i sverige. Men den kommer att bli sämre om inte politikerna börjar satsa lite pengar på den. Vid nästa val förväntar jag mig att höra båda sidor att säga att de ska satsa på skolan ( det gör de alltid). Blir spännande att se om de som vinner verkligen gör det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0