Vad har jag för dialekt?

Bloggen gör smygcomeback....

Har haft lite dialekt kris i sommar. Det hela inträffade den dagen när jag skulle ta flyget till sthlm kl 6.45.  5.10 kom en snäll taxichaffis och hämtade upp mig vid huset och började köra mot kallax. Vi småpratade lite i taxin, han rätt pigg och jag relativt trött. Efter det lilla samtalet följer följande dialog... C= Chaffis  H= Henke

C: "Är du härifrån?"
H: "Ja jag är uppvuxen i Piteå"
C: "Du döljer dialekten bra"

Sweet tänker jag. Kanske kan jag komma ner till Sthlm nu utan att man direkt får höra att man är från norrland. Dock höll inte glädjen i sig så länge. Landade på Arlanda och tog flygbussen till Sumpan. Efter att ha lastat av mina grejjer går jag ut på stan för att göra några viktiga inköp. Det sista jag köper är linsvätska, du utspelar sig följande dialog......... O=Optiker   H=Henke

O: "Ja kan jag hjälpa dig"
H: "Ja jag vill ha linsvätska"
O: "Vilken sort använder du"
H: "Jag brukar köra opti-free (lite smygreklam)"
O: "Okej var det allt"
H: "Japp"

Jag lämnar kortet och ska betala då frågar den snälle säljaren.

O: "Föresten är du från Norge"
H: "Nej, jag är från Norrland"
O: "Jaha, du lät som en norrman"

Back down to earth, nu vet jag inte vad som är bättre, att låta som en norrman eller som en Pitebo. Tror jag väljer Pitebo!!!



                                        

Pitebo!                                     Norrman! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0