Vad är föräldrarnas ansvar?

Som lärare har man många ansvarsområden på skolan. Ett av dem är att fostra eleverna. Det har dock börjat bli mer och mer så att vi som lärare även uppfostrar eleverna. Många föräldrar tar inget ansvar för vad deras barn gör och kommentaren "det skulle aldrig min son/dotter göra" är allt för vanlig.

Detta inlägg kom till mig när jag läste i tidningen att de som styr sverige tänkt satsa pengar på skolan. Bra tänkte jag, tills jag läste vad pengarna skulle gå till. De skulle gå till att lära barnen att simma!

Visst jag kan hålla med om att barnen ska lära sig simma. Vi är ett land med mycket sjöar och vattendrag och självklart är det då livsviktigt att kunna simma när man vill bada på sommaren. Men är det verkligen skolans uppdrag att lära dem det när vi inte har råd att köpa böcker till alla elever. På den skolan jag jobbar nu får eleverna en penna per termin, sen får de köpa egna om de vill skriva mer än vad en penna räcker. I år 6 har inte de några böcker i engelska för att skolan inte har råd att köpa in några. Så vi lärare har skapat böcker till dem.

Jag minns när jag var liten så lärde min pappa mig att simma. Vi for ofta till badhuset där han visade mig hur man skulle göra och sakta men säkert gjorde jag framsteg. Jag förstår att många föräldrar har det stressigt och mycket på jobbet. Men seriöst finns det verkligen något som är viktigare än sina egna barn? Jag tycker att lära barnen simma är något föräldrarna ska göra. Lära barnen kunskaper som ska hjälpa dem i deras framtida liv och yrkesliv det är det vi lärare ska göra.

Kanske ni inte håller med mig om detta, men det är iaf min åsikt.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Bra skrivet Henkas. I agree! hur är livet i sthlm förresten? Här saknar vi en surrande Hank.

2007-09-14 @ 11:19:59
URL: http://carrisch.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0